• [0]
  • Vikingskip

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2016年11月11日(金)22時14分13秒
 
http://www.vikingskip.com/index.htm

  • [168]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時52分11秒
  • 返信
 
そんなことを繰り返しながら
ある日
丸太をくりぬいてその中にすわるというのを思いつく

  • [169]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時53分48秒
  • 返信
 
腕が疲れるので腕と手の代わりになるもの

だめ
そしてある日
丸太を板にするというのを思いつく

  • [170]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時55分5秒
  • 返信
 
ばしゃばしゃばしゃばしゃ漕ぎ出て
今度は割りと遠くまで行けてしまった

どうやって戻ってきたんだろう

  • [171]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時55分30秒
  • 返信
 
ばしゃばしゃ出たきり戻ってこないやつがたくさんいたんだろうな

  • [172]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時55分50秒
  • 返信
 
舵を思いつくのはまだまだずっと後

  • [173]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)13時57分13秒
  • 返信
 
板を思いついたやつは車輪を思いついたやつと同じくらい天才

  • [174]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月29日(火)14時00分5秒
  • 返信
 
釘を思いついたやつ

斧を思いついたやつ

真のクラフトマンシップはそこから始まった

  • [175]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 1月30日(水)10時10分18秒
  • 返信
 
Riveting Frames / Ribs (small boats) Part 1
https://youtu.be/Zj_sU3VNvIw

Riveting Frames / Ribs (small boats) Part 2
https://youtu.be/-JteQRvstr8

Riveting Frames / Ribs (small boats) Part 3
https://youtu.be/-_CXRJZFzvY

  • [176]
  • Re: (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月 2日(土)19時50分11秒
  • 返信
 
>>175
> Riveting Frames / Ribs (small boats) Part 1
> https://youtu.be/Zj_sU3VNvIw
>
> Riveting Frames / Ribs (small boats) Part 2
> https://youtu.be/-JteQRvstr8

でもさ昔はもちろん電動ドリルなんかなかったんだよな
ドリーも


  • [177]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月 2日(土)19時52分53秒
  • 返信
 
昔の人はスゲー

と500年後にはいわれるようになるんだろうな今の技術が
あんなんでよく作れたなって

  • [178]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月 2日(土)19時53分47秒
  • 返信
 
もしかしたら20年後には
全て3D成型になるかもしれないしな

  • [179]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月13日(水)23時37分29秒
  • 返信
 
リンクいれてなかったみたいなので今更だけども


Extreme weather on the Norwegian coast
https://youtu.be/3Rjh8pLeoUg

Halvdan Grieg Sleper i storm 16. feb 2016
https://vimeo.com/155661589
FOTO: 330 Skvadronen Florø
nrk.no/sognogfjordane/malte-ny-vindrekord-da-dei-slepte-lastebat-gjennom-stormen-1.12806953
https://vimeo.com/redningsselskapet

  • [180]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月13日(水)23時41分37秒
  • 返信
 
Redningsselskapet

https://www.youtube.com/user/Redningsselskapet/videos

http://www.redningsselskapet.no/

https://www.facebook.com/Redningsselskapet

  • [181]
  • Re: (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月13日(水)23時48分6秒
  • 編集済
  • 返信
 
>>173
> 板を思いついたやつは車輪を思いついたやつと同じくらい天才

これはここ
http://www.academia.edu/38110442/Trods_skriveborde_og_eksperimenter_sp%C3%B8rgsm%C3%A5let_om_jernalderens_udsp%C3%A6ndte_b%C3%A5de_er_stadig_ubesvaret._Anmeldelse_af_Ole_Crumlin-Pedersen_and_Hanus_Jensen_2018_Udsp%C3%A6ndte_b%C3%A5de_fra_vikingetid_og_jernalder_

くりぬき船からどうやって板で作る船になったかはまだ謎

  • [182]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月15日(金)14時06分8秒
  • 返信
 
https://www.furuno.com/jp/technology/radar/basic/
レーダーの基礎知識

船舶用のレーダーには全周を回転するアンテナを用いますが、その指向特性は極めてシャープに設計されています。

  • [183]
  • Re: (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月15日(金)14時11分7秒
  • 返信
 
>>179
> リンクいれてなかったみたいなので今更だけども
>
>

>
> Halvdan Grieg Sleper i storm 16. feb 2016
> https://vimeo.com/155661589
> FOTO: 330 Skvadronen Florø
> nrk.no/sognogfjordane/malte-ny-vindrekord-da-dei-slepte-lastebat-gjennom-stormen-1.12806953
> https://vimeo.com/redningsselskapet

これ2分15秒のところで係船索を投げてるんだけど
人力なんだな

  • [184]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月15日(金)14時19分37秒
  • 返信
 
FURUNO DRS X-Classシリーズ "バードレーダー"の異名を持つ、革新的レーダー誕生
Furuno
Published on 16 Feb 2017
バードレーダーの異名も持つ、革新的マリンレーダー FURUNO DRS X-Classシリーズ。NavNet TZtouchシリーズ専用モデル
https://youtu.be/2EF7q_VbAKY

  • [185]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月18日(月)10時17分52秒
  • 返信
 
Stenmolen Muslingebyen Løgstør 2017 HD
https://youtu.be/nCKObFlm7_Y

石を積んで埠頭を作ってるビデオ


  • [187]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時15分1秒
  • 返信
 
https://img.gfx.no/1802/1802415/Troll%20A%2019950609071036.905x703.jpg

  • [188]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時15分34秒
  • 返信
 
タグボートで設置の様子

  • [189]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時16分43秒
  • 返信
 
Troll Aビデオ
https://youtu.be/JDPoSmV2oUA
https://youtu.be/se26Ux9QD44

  • [190]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時22分32秒
  • 返信
 
>>187
これの曳きかた
どっかで見たんだけどな
どこだっけな
PDFもってた気がするんだけど

  • [191]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時23分58秒
  • 返信
 
Beliggenhet Nordlige Nordsjø, Trollområdet
Blokk 31/2, 3, 5 og 6
Operatør Gass:
Equinor
Olje:
Equinor
Dato reserve 1. februar 2008
Produksjons-
periode 1996-
Investering ca. 87 milliarder kr (olje- og gassanlegg)
Olje
Opprinnelig 231,69 MSm?
Gjenværende 50,61 MSm?
Siste årsprod. 9,42 MSm?
Gass
Opprinnelig 1 332,11 GSm?
Gjenværende 1 061,89 GSm?
Siste årsprod. 35,78 GSm?
Eiere
Petoro
Equinor
Shell
Total
ConocoPhillips 56,0 %
30,6 %
8,1 %
3,7 %
1,6 %

  • [192]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時29分25秒
  • 返信
 
建造はStavangerベースのNorwegian Contractors

https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Norwegian_Contractors
Norwegian Contractors

Norwegian Contractors ANS (NC) var et industriselskap, opprettet i 1970 for å utvikle og bygge betongplattformer for offshorevirksomheten, hovedsakelig under navnet Condeep (Concrete Deepwater Structure). Opprinnelig var NC et arbeidsfellesskap mellom entreprenørfirmaene Ingeniør Thor Furuholmen, Høyer-Ellefsen og Ingeniør F. Selmer ved byggingen av Ekofisktanken. Landets fremste ekspert på skallkonstruksjoner, Dr. techn. Olav Olsen AS på Lysaker, og Norges Geotekniske Institutt (NGI) var også sterkt involvert i utviklingen. De tre entreprenørbedriftene samlet produksjon, utviklingsarbeid og markedsføring og etablerte sitt første kontor i bygget til Norsk Kunnskaps-Institutt (NKI) i Professor Kohts vei 108 på Stabekk i 1975. To år senere ble virksomheten flyttet til Selmers gamle hovedkontor i Oslo.

I 1984 flyttet selskapet inn i eget nybygg i Holtet 45 på Stabekk. NC ble et heleid datterselskap av Aker i 1987. NC leverte flere plattformer, bl.a. de tre Statfjord-plattformene og tre Gullfaks-plattformer. Selskapet opplevde to store ulykker: I Concem-ulykken 1985 omkom 10 personer da en lekter kantret i Gandsfjorden. Ingen menneskeliv gikk tapt i den andre ulykken, men Sleipner A-plattformen forårsaket det dyreste havariet i norsk offshorehistorie, da betongunderstellet sank under en test i Gandsfjorden 1991. Samme år inngikk NC norgeshistoriens den gang største industrikontrakt med Shell for bygging av betongdelen til Troll A-plattformen. Den ble installert i 1995 og er verdens høyeste offshorekonstruksjon med 369 meter.

Markedet endret seg kraftig i 1990-årene, da det ble økende interesse for flytende løsninger, enklere og billigere konsepter. I 1995 ble virksomheten i NC avviklet og overført til det nye selskapet Aker NC. Ressursene ble spredt, men en aktiv kjerne ble beholdt i Aker Kværner Engineering and Technology AS og Aker Marine Contractors AS på Fornebu, nå Aker Solutions ASA.

  • [193]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時31分47秒
  • 編集済
  • 返信
 
https://no.wikipedia.org/wiki/Norwegian_Contractors


Denne artikkelen mangler kildehenvisninger, og opplysningene i den kan dermed være vanskelige å verifisere. Kildeløst materiale kan bli fjernet. Helt uten kilder. (10. okt. 2015)

Norwegian Contractors var et Stavanger-basert selskap med hovedkontor i Bærum som bygget Condeep-plattformer for oljeindustrien.

Norwegian Contractors utviklet konseptet med Condeep-plattformer fra 1973. Condeep-understellet til de tre Gullfaks-plattformene ble støpt av Norwegian Contractors i Jåttåvågen i Gandsfjorden ved Stavanger. Selskapet bygde til sammen 15 Condeep-plattformer fra 1973, med giganten Troll A som kronen på verket i 1995.

Norwegian Contractors solgte lisensrettighetene for sin egen konstruksjon Condeep til firmaer i en rekke land. De inngikk også samarbeid med en gruppe vesttyske firmaer om felles engasjement på verdensbasis.

Selskapet ble etterhvert en del av Aker-gruppen som i 2011 solgte til EMAS, og fikk da navnet EMAS AMC. Firmaet ble overtatt av GMC-Gruppen 28. Des 2012, og har nå navnet GMC Hinna Base AS.


書いてあることちょっと違うな
あとで調べてみよう

  • [194]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時40分59秒
  • 返信
 
>>192
のほうTroll Aの高さ間違ってるな

https://structurae.net/structures/troll-a-platform
total height 472 m


  • [195]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月22日(金)23時46分59秒
  • 編集済
  • 返信
 
>>193書いたのはStavangerローカルのユーザーみたいだ
>>192の歴史専門ユーザーより信頼できるかも


https://structurae.net/structures/troll-a-platform

http://archive.fo/9mJXT

とれない部分
Quantities
concrete volume 245 000 m?
reinforcing steel 100 000 t


  • [197]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月24日(日)11時31分33秒
  • 返信
 
https://www.petropedia.com/definition/9123/shallow-gas

Shallow Gas
Definition - What does Shallow Gas mean?

Shallow Gas is natural gas which has accumulated at a very shallow depth from the earth's surface. Shallow gas cannot be controlled while drilling, it can only be diverted from the wellbore; therefore, drilling engineers have to be careful not to encounter a shallow gas accumulation area. Also the timing of the crew’s reaction to act is very low due to its shallow depth, and at times before diversion equipment is activated, the gas flows to the surface and the rig floor leading to a potentially risky situation.
Petropedia explains Shallow Gas

In usual conditions when there are no drilling activities taking place in an oil well, shallow gas bearing zones are normally pressurized. When drilling is ongoing, the pore pressure of the rocks increases due to the change in the gas gradient and this in turn leads to un-equilibrium when the drill bits hit the shallow gas bearing zones.

During the preparation of the well drilling plan and site survey procedures, it is advisable to first identify and avoid the shallow gas bearing zones as they can be risky to the drilling team and rig infrastructure. When the drilling team encounters a shallow gas zone they quickly move to divert the gas from the wellbore with the help of diversion equipment.


  • [198]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月24日(日)11時35分50秒
  • 返信
 
https://ndla.no/subjects/subject:6/topic:1:182849/topic:1:147875/resource:1:175983


  • [199]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月24日(日)11時39分52秒
  • 返信
 
https://youtu.be/NJiBS64RVVQ
Sedco 700 Shallow Gas Blow Out 6 June 2009 11 35am

  • [200]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月24日(日)11時46分27秒
  • 返信
 
https://youtu.be/rhZKUYVXM78
Actinia Oil Rig Blowout

  • [201]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 2月24日(日)12時49分11秒
  • 返信
 
https://ndla.no/subjects/subject:6/topic:1:182849/topic:1:147875/resource:1:175983

https://snl.no/West_Vanguard-ulykken

https://vimeo.com/7373309
Etter ulykken i Nordsjøen kom den til Framnæs mek. værksted for reparasjoner.


  • [203]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月23日(火)12時12分38秒
  • 返信
 
http://www.jamstec.go.jp/res/ress/kimopy/foraminifera/index.html
浮遊性有孔虫データベース


  • [205]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月24日(水)11時17分2秒
  • 返信
 
温暖化が進むと雨が増えたり陸氷が溶けたりグリーンランドの氷床が溶けたりで海に流れ込む水が増え
表層海水の密度が下がる

北大西洋で深層水への流れが弱まる

北大西洋の海流が弱まる

低緯度地域からの熱循環が弱まる

ヨーロッパの気温が下がる

  • [206]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月30日(火)21時39分19秒
  • 返信
 
クラシックな形のウインチ
https://andersenwinches.com/aw/winches_classic.asp?RnID=405
デンマークの製品

  • [207]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月30日(火)21時42分15秒
  • 返信
 
ノルウェーのウインチ屋を探したらこんなでかいものがヒットした

https://www.seaonics.com/

  • [208]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月30日(火)21時43分11秒
  • 返信
 
ウインチはどこだ

  • [209]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 4月30日(火)21時44分15秒
  • 返信
 
まさかこれ
https://www.seaonics.com/Userfiles/Upload/images/2014_service_sidebilde.jpg


  • [211]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 5月 7日(火)11時06分54秒
  • 返信
 
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030192680000108X?via%3Dihub
Precambrian Research
Volume 105, Issues 2?4, 31 January 2001, Pages 129-141
Precambrian Research
Protoliths of the 3.8?3.7 Ga Isua greenstone belt, West Greenland

https://www.semanticscholar.org/paper/Protoliths-of-the-3.8-3.7-Ga-Isua-greenstone-belt%2C-Myers/0c595eec28ea623a8bc771fc90ef7f3a17e58a49

西グリーンランドのイスア原石地帯のやつ

  • [212]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 5月 8日(水)00時28分15秒
  • 返信
 
https://ucmp.berkeley.edu/precambrian/bittersprings.html

Localities of the Proterozoic:
Bitter Springs Formation, Australia

Dating to more than 850 million years old in central Australia, the Bitter Springs Formation contains chert beds which have yielded some of our best and most diverse Proterozoic fossils. These include thirty species of microfossil, with more than a dozen cyanobacteria, a couple of chlorophycean algae, and an assortment of possible fungi, dinoflagellates, and heterotrophic bacteria.

Bitter Springs strata are exposed at the northeastern end of the Amadeus Basin (shown in red in the map above), in central Australia. The formation is composed largely of dark limestone and dolomite, and contains black chalcedonic chert in fine laminated layers, a piece of which is displayed near the bottom of this page. The formation has yielded numerous fossils of stromatolites in addition to microfossils.
https://ucmp.berkeley.edu/bacteria/origin5.gif
https://ucmp.berkeley.edu/bacteria/origin7.gif

  • [213]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 6月 1日(土)22時30分25秒
  • 返信
 
https://webtv.vikingeskibsmuseet.dk/indexuk.aspx?poditemid=35920&tagsid=121&soegeord=

Søsætning af Skjoldungen
08-04-2016
Man skal bare drømme stort nok - så kan man komme til Grønland og sejle et vikingeskib! - en sætning der kræver sin forklaring: I sommeren 2016 vil en besætning på 8 personer med vikingeskibet Skjoldungen sejle strækningen fra de sydligste Grønland og op til Nuuk, i det område hvor vikingerne havde deres primære bosættelser. Projektet er kommet i stand gennem lige dele ildsjæl, eventyrlyst og stædighed. Normalt søsættes alle Vikingeskibsmuseet både samme dag, men Skjoldungen havde fået lov til at forcere med adskillige uger så sejladstræningen kunne komme i gang inden båden skal på den lange transport til Grønland.

進水
重石の石を積んで
舵を取り付け
マストを立てる

オールで漕ぐ

  • [214]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 8月 6日(火)20時59分36秒
  • 返信
 
Vårens första båttur - genom isen
https://youtu.be/moNhkf35iO8

icebreaker

  • [215]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 8月 6日(火)21時03分22秒
  • 返信
 
Isbrytning med JA Enhörning Sigtuna - Pampas Marina
https://youtu.be/Ae5F1PcPuj0

速いな

  • [216]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 8月 6日(火)21時04分48秒
  • 返信
 
M/S Rautaruukki being assisted by icebreakers Oden and Otso
https://youtu.be/98T_Z-cVHGw

  • [217]
  • (無題)

  • 投稿者:名無しさん
  • 投稿日:2019年 9月14日(土)00時43分16秒
  • 返信
 
Kvikkleireskredet i Rissa - 1978 (norsk kommentar)
https://youtu.be/26hooxzCGkY

地滑りを捉えたフィルム

NGI - Norges Geotekniske Institutt
681 subscribers
Den 29. april 1978 ble store deler av bygda Rissa tatt av et kvikkleirskred. En person døde, mens 15 gårdsbruk, to boligeiendommer, en hytte og et grendahus forsvant i leirmassene.



Fem til seks millioner kubikkmeter leire raste ut fra et område på 330 dekar, og etterlot en skredkant på 1,5 kilometer. Skredet forårsaket også store materielle skader på tettstedet Leira på motsatt side av innsjøen Botnen, da en tre meter høy flodbølge slo inn over land kort tid etter hovedskredet.



Rissa-skredet ble festet til film av to smalfilmamatører, og brukes fortsatt aktivt i skredforebyggende arbeid og i undervisning.



Alle rettigheter tilhører NGI. Hele eller deler av materialet på denne filmen kan verken kopieres eller endres på noen måte. Alle former for kommersielle rettigheter er forbeholdt NGI.



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